NYLA Media

Kodėl moksleiviams reikia medijų raštingumo

Download

„Turėtume vaikus mokyti medijų raštingumo jau pradinėse klasėse“, – lapkritį paskelbė žurnalas „Scientific American“. Norint išlaikyti šaltą protą „netikrų naujienų“ laiku, medijų raštingumas yra gyvybiškas įgūdis. Bet kaip jo išmokti?

„Nanook“ žurnalistai Karolis Pilypas Liutkevičius ir Mindaugas Drigotas aplankė 22 Lietuvos mokyklas, kad supažindintų moksleivius su medijų raštingumo principais ir mokytųsi iš pačių mokinių. NYLA studijoje jie pasidalino kelionės rezultatais. Moksleivių perspektyvą į diskusiją atnešė Urtė Žukauskaitė, nacionalinės debatų akademijos finalistė. Visi kartu bandėme suprasti, kokią žiniasklaidą jauni žmonės vartoja ir kaip Lietuvos mokyklose išugdyti kritiškesnį žvilgsnį į ją? 

Mindaugas (kairėje) ir Karolis Pilypas Kretingos Jurgio Pabrėžos universitetinėje gimnazijoje. „Nepaisant, kad mūsų paskaitos apie žurnalistiką kartais trunka daugiau nei 2 valandas, mokiniai klauso susidomėję. Kartu su mokytojais. Tai įkvepia.“

Pavasarį Kauno Jėzuitų gimnaziją baigusi Urtė ėjo į mokyklos debatų klubą – ten ji pirmą kartą susipažino su tarptautinės žiniasklaidos paveikslu. „Perskaičiau „The Economist“ ir supratau, kad straipsniai gali būti ne tik informatyvūs, bet ir smagūs. Bet lietuvių kalba tokių rasti buvo labai sunku.“

Trijulė susitiko Martyno Mažvydo bibliotekoje diskusijai. Urtės žinias apie mokyklą norėsime įtraukti ir būsimuose podkasto epizoduose.

Šiemet Urtė persikėlė gyventi iš Kauno į Vilnių, kur pradėjo studijuoti teisę. Studentė nori tęsti mokyklos tyrinėjimus ir atsakyti į klausimą – kaip mokykloje galima didinti kritinį mąstymą apskritai, ne tik žiniasklaidos atžvilgiu?

NYLA Media yra specialūs podkasto epizodai, skirti pokalbiams apie žiniasklaidą su žurnalistais ir skaitytojais. Jų tikslas – atvirai kalbėtis apie medijas, jų ateitį ir visuomenę.

Epizodo redaktorius Karolis Vyšniauskas, garso režisierė Kata Bitowt, muzikos autorius Martynas Gailius, fotografas Artūras Morozovas. Interviu įrašytas NYLA partnerių Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos studijoje.

Tolesniam domėjimuisi:

We Should Teach Media Literacy in Elementary School, Prateek Puri, Scientific American

Can we make media/news literacy universal? We’re going to try, Dan Gillmor

News literacy vs. media literacy. How academics are differentiating critical thinking skills, Jihii Jolly, Columbia Journalism Review

Pataisymas: pirminė teksto versija teigė, kad Urtė Žukauskaitė yra nacionalinės debatų akademijos čempionė. Ji yra debatų akademijos finalistė, taip pat – Vilniaus universiteto debatų klubo prezidentė.


Support us: